Състояние на човек, лишен от зрение. Слепотата може да бъде конгенитална (свързана с генетично разтройство или с вирусно заболяване като конгениталната рубеола) или придобита. Случаите на пълна слепота в света са 30-40 млн. От педагогическа гледна точка се счита, че човек е засегнат от слепота от момента, в който подлежи на специално обучение за слепи, което използва особени техники като Брайловото писмо. Диагностиката на слепотата не винаги е лесна, тъй като има субекти, които въпреки неувредения си зрителен апарат се държат като слепи („хистерична слепота"), а други, действително слепи, не знаят за своята слепота и я отричат („зрителна агнозия*"). Общо взето, слепотата не предизвиква забавяне на интелекта, но хората с вродена слепота изпитват по-големи трудности при учене, отколкото ослепелите впоследствие и им е по-трудно, отколкото на последните да организират своето пространство. От гледна точка на личността, по-късно ослепелите се адаптират към своя недъг не така добре, както слепите по рождение. Проблемите, които слепите поставят (1 на хиляда във Франция), са едновременно от психологическо, педагогическо и социално естество. Сляпото дете на предучилищна възраст обикновено има психомоторно развитие, което малко се различава от това на зрящото дете, с изключение на двигателната координация и прохождането, което закъснява (между осемнайсет месеца и три или четири години); гукането продължава малко по-дълго. Във Франция има само няколко специални училища, които разполагат с предучилищни класове за слепи деца. При слепите деца се отбелязва изоставане в училище средно с около 2-3 години, дължащо се в частност на късното тръгване на училище (родителите се колебаят дали да ги изпратят в интернат), на крехко здраве, на използването на Брайловото писмо. За тези, които не четат по азбуката на Брайл, има „оптофони", които превръщат буквите в звукове и „машина за четене" (Kurzweil Reading Machine, К. R. М. 400).

Етикети

3. Фройд (1) Dictionary of Psychology (30) Maslow (1) SOR (1) Skinner (1) William James (1) mirnf.fhrs (3) re4nik po psixologia (30) video (6) Апкинсън и Шайфри (1) Апраксия (1) Бричман (1) Варолиев мост (2) Вилхем (1) Во и Норман (1) Вунт (1) Възбудимост (1) Гещалт (1) Ейбрахам (1) Екзистенлист (1) Инсайт (1) Интелектуален акт (1) КАРЕН (1) Крейк и Локхарг (1) Маслоу (1) Нелсън и Коумън (1) Области на персонологията (1) Проводимост (1) Проводната функция (1) Рефлексната функция (1) Речник по психология (30) САМОУВАЖЕНИЕ (1) Сеченов (1) Теория за рефлекса (1) Тулвинг (1) Ухо (1) ФИ-феномен (1) ХОРНИ (1) Хуманистична теория (1) Четирихълмие (1) агнозии (1) аминокиселини (1) ацетилхолин (1) базална (1) безусловен рефлекс (1) биогенни амини (1) болка (1) вестибуларeн апарат (1) ганглии (1) гируси (1) гръбнак (2) гръбначен стълб (2) дендритнити (1) експериментална ретроспекция (1) емпирични предложения (1) епиталамус (1) картата на Бродман (1) латентно заучаване (1) мазолесто тяло (1) медиатор (1) междина променлива (1) метаталамус (1) мислене (1) молярен бихейвиоризъм (1) невиобихейвиоризъм (1) неврон (1) невропептиди (1) нервната клетка (1) око (1) операционализъм (1) парасимпатикусова (1) персонология (1) пирамидни възвишения (1) подкрепа (1) познавателна карта (1) потребността (1) практицизъм (1) проприорецептор (1) психологически речник (30) психология (4) сиво и бяло (1) симпатикусова (1) синапс (1) синаптична цепка (1) соматична нервна система (1) стимул-реакция (1) страх (1) сулкуси (1) таламуси (1) температурен усет (1) усет (1) условен рефлекс (1) функционална психология (2) хипоталамус (1) целеполагане (1) черепно-мозъчни нерви (1)



Admin is a participant in the Amazon EU Associates Programme, an affiliate advertising programme designed to provide a means for sites to earn advertising fees by advertising and linking to Amazon.co.uk
Яндекс.Метрика
Предоставено от Blogger.